Psycho-educatie

Psycho-educatie

De menselijke ervaring bestaat uit vijf elementen. Als deze elementen goed met elkaar in verbinding staan, kunnen we spreken van een ervaring die compleet en afgerond is. We kunnen doorgaan met ons leven en we hebben er een levenservaring/herinnering bij.

Mist er echter een connectie, dan is de ervaring niet compleet en kunnen we in onbalans raken. De weg terug naar het normale leven is het herstellen van de connecties van deze vijf elementen.

Dit zijn de elementen waar ik naar verwijs:

B = betekenis
A = affect (emotie)
L = lichaamssensaties
I = indruk (van buiten naar binnen)
G = gedrag (van binnen naar buiten)

Bijvoorbeeld: je vertelt over een heftige gebeurtenis, maar je voelt hier niks bij. Of je stressniveau is erg hoog, terwijl hier geen duidelijk aanwijsbare reden voor is. Of je voelt je erg emotioneel en je weet niet waarom.

In de verschillende situaties, gaan we samen op zoek naar de juiste ‘ingang’. Tijdens onze gezamenlijke sessies zal ik dan ook uitleg geven over wat we doen en met welk doel we dit doen. Achter elke methode zit namelijk een theorie. Zo zijn er ook verschillende theorieën over het verwerken van trauma. Deze theorieën zijn vaak een algemene omschrijving van menselijke processen en dit helpt je om te begrijpen waar we mee bezig zijn.

Dit noemen we psycho-educatie.